keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Renessanssi. Nyt! herättää entistä suuremman renessanssinälän

Luca Mombello: Synnitön sikiäminen ja Taivaan Isä




















Hei! Kansallismuseon Renessanssi. Nyt! -näyttelyssä tulee häkeltynyt olo. Ihan tosissaanko tässä ollaan kuuluisien renessanssitaiteilijoiden teosten äärellä? Näin tosiaan on. Esillä on yli 40 Suomessa ennen näkemätöntä maalausta. Rafaelin maalausten kohdalla täytyy suorastaan ottaa tukevampi asento. Näyttely tuo renessanssiaarteet meidän pääkaupunkiseutulaisten käden ulottuville. 

Osallistuin museon bloggaajapäivään ja näyttelyn opastetulle kierrokselle. Hötkyilen usein näyttelyissä, joten opastus antoi malttia tutkia taulujen yksityiskohtia. En olisi varmasti itsekseni huomannut useissa maalauksissa esiintyviä eläimiä, joihin liittyy renessanssitaiteessa paljon negatiivisia mielleyhtymiä. Oravaa pidettiin paholaisen ilmentymänä, ja kissakin koettiin pahaenteisenä, käärmeestä puhumattakaan. Googlaamalla selvisi kissojen olleen varhaisrenessanssin aikaan Euroopassa suoranaisen vainon kohteena. 

Renessanssitaide tuntuu esittävän naisen kahtiajakoisesti. Nainen on joko pyhimyksen kaltainen tai kaiken pahan alku ja juuri. Luca Mombellon maalaus Synnitön sikiäminen ja Taivaan Isä on tästä hyvä esimerkki. Teoksesta löytyvät sekä käärme, jolla on naisen pää että synnitön Maria. Rakentavampaa antia edustaa Sofonisba Anguissola ja hänen maalauksensa Lateraanikirkon kaniikki. Anguissola oli jo aikanaan arvostusta herättänyt naispuolinen taiteilija. 

Ajan miesihanteestakin saa vihiä maalauksia tarkastelemalla. Ylhäisön miehet pynttäytyivät ainakin naisten veroisesti. Miehet briljeerasivat hoikilla säärillä ja pinkillä värillä. Tämä näkyy hyvin Girolamo Romanin Herrasmiehen muotokuvassa

Girolamo Romani: Herrasmiehen muotokuva
Suurin osa näyttelyn maalauksista on muotokuvia tai teemaltaan uskonnollisia. Opas kertoikin, että työt olivat tuohon aikaan useimmiten sovittuja tilaustöitä. Monet mestareista piilottivat töihinsä kuitenkin piilomerkityksiä. Niitä ei kuitenkaan tule kierroksella vastaan, jollei lasketa sitä, että Rafael käytti maalauksessaan Siunaava Kristus Vapahtaja mallina mahdollisesti omia kasvojaan.

Renessanssi. Nyt! -näyttely herättää entistä suuremman renessanssinälän. Museovierailun jälkeen muistelin Michelangelon maalaamia Sikstuksen kappelin freskoja, joita kävin aikoinaan niska kenossa tuijottelemassa. Ehkä vielä jonakin päivänä näen aikansa supertähden Leonardo da Vincin Viimeisen ehtoollisen Milanossa.

Renessanssi. Nyt! -näyttely Kansallismuseossa 15.1.2017 asti. Aikuisen pääsymaksu 15 euroa (S-etukortilla 14 euroa), Museokortilla 5 euroa. 

10 kommenttia:

  1. Kiitos vinkistä, vaikuttaa kiinnostavalta. Kansallismuseolta niin automaattisesti odottaa muinais-Suomen ja Mannerheimin väimaastossa liikkuvia juttuja, että tämä suorastaan yllätti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole tullut pitkään aikaan käytyä Kansallismuseossa, joten olin monella tapaa yllättynyt. Paikkaa on uudistettu fyysisestikin. Kiintoisa näyttely. Sunnuntaisin klo 14 sisäänpääsylipulla saa myös opastuksen. Ilman opastakin mielenkiinto renessanssitaiteeseen olisi varmasti herännyt, mutta opastus antoi hyvän alkupotkun.

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus näyttelystä!

    Minä olen käynyt kahdesti katsomassa Viimeisen ehtoollisen. Se on upea! Mutta kyllä silti Sikstuksen kappeli vie voiton siitäkin. On suorastaan luksusta että italialaisiin taideaarteisiin pääsee tutustumaan helposti Helsingissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista & seurasta! Tuo Viimeinen ehtoollinen täytyy joskus vielä nähdä. :)

      Poista
  3. Nyt on Helsingissä ihan huippunäyttelyitä putkeen ja samaan aikaan. Tämäkin olisi ihana nähdä. Ehkä joulukuun alussa Ateneumista käy tieni myös Kansallismuseoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on tosiaan vaikka mitä mielenkiintoista meneillään. Näin syksyisin laiskottaa rientoihin lähteminen, mutta perillä huomaa virkistävän vaikutuksen. Veikkaan, että tykkäisit tästä näyttelystä kovasti eli kannattaa laittaa korvan taakse. :)

      Poista
  4. Iso kiitos kiintoisasta postauksestasi! Tämä näyttely on ehdottomasti käyntilistalla yllä olevan kuvauksesi sekä Pekka Matilaisen oivan taustoja ja historiaa avaavan uuden teoksen: "Muutoksen tekijät. Renessanssin synty ja perintö" jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista! :) Mainitsemasi kirja kuulostaa kiinnostavalta, renessanssi on alkanut nyt toden teolla kiehtoa. Sain museolta tähän näyttelyyn liittyvän komean Renessanssi. Nyt! Rafaelista Tizianiin -teoksen. Siinäkin on mielenkiintoista lisätietoa renessanssitaiteesta. Voisinkin arpoa sen & muutaman vapaalipun Kansallismuseoon lähiaikoina syksyn piristykseksi. :)

      Poista
  5. Olen harkinnut tuon Museokortin hankkimista (59 euroa vuodessa). Erikseen kysyin Kiasman tiskiltä, pääseekö sillä tosiaan kaikkiin näyttelyihin ilman lisämaksuja. Vakuuteltiin, että pääsee, mutta näköjään valehdeltiin päin näköä, jos tästäkin näyttelystä joutuu pulittamaan viiden euron lisämaksua. Vai tarkoitatko jotain muuta museokorttia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin pihinä naisena tietysti kirpaisee, ettei Museokortilla tosiaan pääse ilmaiseksi tähän näyttelyyn (Museokortin näyttämisen jälkeen on maksettava vielä viisi euroa), ja ettei tätä näyttelyä koske Kansallismuseon perjantai-iltapäivien (klo 16-18) vapaa sisäänpääsy. Ehkä näyttelyn järjestäminen on tullut niin tyyriiksi tai jotkut sopimusehdot lainaajamuseon kanssa estävät vapaan sisäänpääsyn. Harmillista joka tapauksessa. Onneksi Museokortilla säästää kuitenkin mukavat 10 euroa.

      Poista

Kiitos kommentistasi!