Viron ulkoilmamuseo hurmasi ja inspiroi

Hei! Viron ulkoilmamuseo (Vabaõhumuuseumi tee 12) oli jopa parempi kokemus kuin olin kuvitellut, vaikka odotukseni olivat ennalta korkealla. Rocca Al Mare-kauppakeskuksen ja Tallinnan eläintarhan lähistöllä sijaitseva ulkoilmamuseo on yllättävän eläväinen jopa arkisena aamupäivänä. Laajan museoalueen vanhoissa taloissa hyörii ajan henkeen pukeutuneita käsityöläisiä työn touhussa (sydämeni jätti muutaman lyönnin väliin mennessämme ensimmäistä kertaa hiljaiseen ja pimeään kamariin, jossa vastassa oli yllättäin muori) ja joitakin maatilan eläimiä, joita pääsimme silittämään ja ruokkimaan.

Olimme liikkellä omalla autolla ja ulkoilmamuseolle ajamiseen kului aikaa Tallinnan keskustasta vajaan vartin verran. Museon pihassa on kävijöille ilmainen parkkipaikka. Perhelippu irtoaa 14 eurolla ja on mielestäni ehdottomasti hintansa väärti. Viron ulkoilmamuseossa on tunnelmaa ja perinnetietous tulee tutuksi muun muassa vanhassa kaupassa, koulussa ja paloasemalla vieraillessa. Alueelle tuodut vanhat rakennukset kertovat omaa kiehtovaa kieltään rakennusperinteestä. Museon vanhin rakennus on vuodelta 1699.

Paikan päältä voi vuokrata pyöriä ja alue onkin omiaan pyöräillen tutkittavaksi. Me päätimme kulkea jalan ja hyvin jaksoimme niinkin aluetta kartoittaa. Ulkoilmamuseota halkovat hiekkatiet, jotka muuttuvat kostealla säällä helposti mutaisiksi. Retkelle laittamani valkoiset ballerinat eivät olleetkaan paras jalkinevalinta.

Vaikka kohteessa käynti oli minun haaveeni, viihtyi muukin perhe lapsia myöten retkellä hyvin. Lampaiden syöttämisen lisäksi tarjolla on hevosvaljakkoajelua. Lasten mielestä kaikkein hauskinta taisi kuitenkin olla perinteisten keinujen testaaminen.

Museon sisäänkäynnin yhteydessä on houkutteleva myymälä, josta löytyy mukava valikoima virolaista käsityötä. Myös ulkoilmamuseon alueelta voi bongailla myytäviä käsitöitä. Me ostimme Alli-kissallemme tuliaisiksi huovutetun hiiren viidellä eurolla. Elokuussa alueelle on kuulemma tulossa myyntiin myös räsymattoja.

Lopuksi ruokailimme Kolu kapakassa (nimestään huolimatta varsin kiltti ravintola), joka valmistaa ja myy virolaista perinneruokaa. Maistelimme meille suomalaisille tuttuja makuja kuten hernesoppaa, kaalikeittoa ja ruisleipää. Hinnaltaan paikka on huokea. Annosten hinnat ovat kolmen euron hujakoilla.

Vatsat täynnä ja mieli menneitä aikoja pullollaan jatkoimme matkaa modernimman Viron pariin. Kaupungilta mukaan lähti kenties juuri ulkoilmamuseossa käynnin inspiroimana lankaa ja puikot. Aloimme jo laivassa neuloa lasten kanssa. Mieleen heräsi myös ajatus räsymaton kutomisesta ja himmelin kokoamisesta. Edellisistä kerroista onkin jo aikaa. Matkaamme varmasti vielä uudelleenkin Viron ulkoilmamuseoon inspiroitumaan.

1. Vaikuttaa kiinnostavalta. Olemme useana kesänä matkustaneet Tallinnassa ja Virossa muutenkin, mutta ulkoilmamuseossa emme ole koskaan käyneet. Pitää laittaa muistiin, josko taas ensi kesänä suuntaamme Tallinnaan.

1. Tästä tuli suorastaan uusi lempipaikkani Tallinnassa. Ihan koko aluetta emme jaksaneet lasten kanssa kävellen tutkia, joten haaveissa on jo uusi reissu. Suosittelen todella lämpimästi.

2. Mukavan kuuloinen paikka. Pitää muistaa tämä kun seuraavan kerran käyn Tallinnassa kesällä. Tykkäämme kovasti pyöräillä mieheni kanssa, joten tämä kohde kelvannee myös hänelle. :) Kiitos vinkistä!

1. Pyörällä alueella on varmasti näppärä kulkea. Kävellen jäi tutkailu hieman vajaaksi. Suosittelen käymään. :)

3. Onpahan kivan näköinen paikka! Kiitos loistavasta vinkistä. :)

4. No onpas se laajankokoinen alue. Varmasti minunkin mieleeni jos tuonne joskus pääsisi. Erityisplussa ajan henkeen pukeutumisesta ja ruokailumahdollisuudesta. Näyttää kaikin puolin sellaiselta missä viihtyisi monen ikäinen. :)

1. Veikkaan että pitäisit tästä paikasta paljon. :)

5. Mielenkiintoinen paikka! Täytyy lisätä tuleviin matkakohteisiin. Oletko käynyt Gdanskissa? Jos pidät historiasta, maisemista ja myös eläintarhoista, käyhän kurkkaamassa viimeisin postaukseni!

1. Kävinkin heti lukemassa postauksesi ja nyt iskikin kunnon kuume Puolaan. :) Harmillisesti Gdanskiin ei enää näyttäisi pääsevän Suomesta suoraan laivalla mutta pitääpä alkaa suunnitella. Voisi olla mukavaa vaihtelua Tallinnaan ja Tukholmaan. Ranta näytti upealta. :)

6. Mun on pitänyt käydä tuolla jo kauan. Julkisilla vaan ei pääse käsittääkseni ihan lähelle, jonkin verran on kävelymatkaa trammipysäkiltä ja sitten vielä kävely itse paikassa. Mutta kai sen jaksaisi. ^____^

1. Julkisilla taitaa tosiaan tulla kävelyä ainakin toiseen suuntaan. City Tour Bus-turistibussilla pääsee kyllä kätevästi perille ja takaisin mutta on puolestaan sitten varsin hintava. Täällä vielä kaikki matkustusvaihtoehdot: http://evm.ee/fin/yhteystiedot