Koukuttavimmat kirjat
Hei! Poden tällä hetkellä koukuttavan kirjan kaipuuta. Varauksessa on muutama potentiaalinen ehdokas, ja niitä odotellessa päätin muistella kirjoja, jotka ovat saaneet minut suorastaan ahmimaan sivun toisensa perään. Sellaisia ovat mm.:
1. Suzanne Collins: Nälkäpeli. Koukuttavista koukuttavin. Melkein itku pääsi kun kirja oli luettu. Kadehdin ihmistä jolla tämä on vielä lukematta.
2. Stieg Larsson: Miehet jotka vihaavat naisia. Teki dekkareita vierastavasta ainakin tilapäisesti dekkarifanin. Ja varsin univelkaisen sellaisen.
3. J. K. Rowling: Harry Potterit. Yksi ihana syksy kului Harry Potter-sarjan ja kurpitsapiirakan seurassa. Kyseinen kirjasarja valaisee synkemmänkin vuodenajan.
4. Stephenie Meyer: Houkutus. Ja samaan syssyyn koko Twilight-kirjasarja. Vei mukanaan vampyyrien maailmaan.
5. Victor Hugo: Kurjat. Todisti että klassikko voi olla todella koukuttava sekä voimissaan ja ajankohtainen yhä tänäänkin.
6. Nikki Sixx: Heroiinipäiväkirja. Heroiinriippuvaisen muusikon päiväkirjamerkintöjen kautta vuoristoratamaisesti etenevä hurja tarina paljastaa kirjoittajastaan rikkinäisen romantikon. Totuus on jälleen tarua ihmeellisempää.
7. Simone Berteaut: Piaf: Jumalani kuinka olen elänyt! Edith Piafin sisaren ja samalla yhden Piafin läheisimmän ystävän vain kuusi vuotta laulajatähden kuoleman jälkeen kirjoittama kirja. Kaikki on kirjassa vielä tuoreessa muistissa, ja Piafin ääni kaikuu vahvana elämänmakuisessa tekstissä.
8. Knut Hamsun: Nälkä. Itsellekin tuli kuumeinen olo nuoren, nälkään kuolemaisillaan olevan kirjailijan elämästä Oslon kaduilla lukiessa. Yksi ikimuistoisimmista klassikkokokemuksistani.
9. Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja. Mielensäpahoittaja hykerrytti ja samalla lämmitti humaanilla ajatusmaailmallaan. Ahmittavahan se oli.
Mitkä ovat sinun koukuttavimmat lukukokemuksesi? Lukujumittaja ottaa kirjavinkkejä vastaan.
Kuki Gallmannin Unelma Afrikasta, Mitchellin Tuulen viemää ja Hosseinin Leijapoika! Niitä lukee autolla ajaessaanki.:D
VastaaPoistaTuulen viemää ja Leijapoika on tullut ahmittua. Leijapojassa oli todella vaikea löytää kohtaa, jossa olisi voinut laittaa kirjan alas. Tarina syöksyy eteenpäin eikä kirjassa ole paljon suvantoja. Rankka, hieno kirja.
PoistaGooglailin tuota Unelma Arikasta-kirjaa. Taidan lisätä lukulistalleni, vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Kiitos vinkistä! :)
Mainio postaus! <3
VastaaPoistaOlen lukenut listaamistasi kirjoista Nälkäpelin, kolme ensimmäistä Potteria (pitäisi muuten jossain vaiheessa lukea ne loputkin!), Twilight-sarjan, Kurjat ja Mielensäpahoittajan, ja allekirjoitan koukuttavuuden kyllä jokaisen kohdalla. Itselleni rakkain noista on Kurjat, johon hurahdin lukioikäisenä aivan täysin. Se oli ensimmäisiä lukemiani raskaan sarjan klassikoita, ja minäkin hämmästyin siitä miten mukaansatempaava teos se oli (okei, sitä monikymmensivuista Waterloon taistelukuvausta ehkä lukuun ottamatta ;). Kurjat haluaisinkin lukea uudelleen nyt aikuisena.
Koukuttavia kirjoja on tullut luettua paljonkin, mutta viime vuosien ehdottomasti koukuttavimpia romaaneja ovat minulle olleet Diana Gabaldonin Matkantekijä -sarjan kolme ensimmäistä osaa (Muukalainen, Sudenkorento ja Matkantekijä). Hyvin kirjoitettua 1700-luvun Skotlantiin sijoittuvaa historiallista fantasiaa, oih! <3 Myös eräs kotimainen klassikko, Orvokki Aution upea Pesärikko koukutti aikanaan niin, että kirjaa lukiessa taisi mennä useampi päivä parin tunnin yöunilla kun oli vain pakko lukea. :)
Kurjat on kyllä niin ihana. <3 Tunnustan että luin kirjasta hieman lyhennetyn, vajaan tuhannen sivun mittaisen version. Jean Valjean ja kumppanit ovat kyllä niin symppiksiä. En yleensä lue kirjoja uudelleen mutta Kurjien pariin haluttaisi kyllä palata.
PoistaKiitos kirjavinkeistä! Pitääpä suunnata kirjastoon. :)
Larssonit koukuttivat minutkin niin, että yöunet kärsivät. Minulle lähinnä dekkarit toimivat niin. Viimeisimpinä koukuttajina Jo Nesbøt ja nyt kesällä Anna Poznanskin Vii5i.
VastaaPoistaKurjiin pitäisi tarttua, enpä tiennyt, että kirja on noin koukuttava. Rikos ja rangaistus oli myös koukuttava klassikko. Mutta parhaat kirjat koukuttavat tunnelmaansa niin, että nykyisin osaan säästellä ja nautiskella. Saatan lukea parisataasivuista kirjaa monta päivää, jotta saisin pitää sen sanoista kiinni.
Sama, nyt herkuttelen A.S. Byattin Ragnarök - jumalten tuho -kirjalla, aivan upeaa kieltä.
PoistaMieheni, joka lukee ehkä kirjan tai pari vuodessa, ahmaisi juuri viikonloppuna tuon Vii5i-dekkarin myös, hauska päästä itsekin kohta sen kimppuun!
Tämän kesän suurimpia lukuelämyksiä oli ehdottomasti Ulla-Lena Lundbergin Jää. Meni melkein ahmimiseksi, vaikka yritin tietysti myös nautiskella.
Kurjissa on niin hienot henkilöhahmot, että heitä tsempatessaan kirja imaisee kuin varkain mukaansa. Minullekin oli yllätys, että klassikko voi olla noin viihdyttävä. Samalla Kurjat on yksi humaaneimmista kirjoista. Rikoksen ja rangaistuksen kanssa minulla on puolestaan ollut hieman ongelmia koukuttumisen kanssa.
Poistahellin: Nyt tuo Lundbergin Jää alkoi kiinnostaa toden teolla. Olen ollut vähän varautunut kirjan suhteen, mutta tuo ahmittavuus kuulostaa houkuttavalta. Taidanpa uskaltautua kokeilemaan. :)
Monet mainitsivat, että sitä kannattaa lukea hitaasti, mutta itse viehätyin sen vuodenkierron kuvaamisesta tosi paljon. Samoin odotin aina innolla postiveneen kuljettajan osioita, kun hän kuvasi hieman yliluonnollisempia juttuja, kiehtovaa.
PoistaMinä jäin viimeksi koukkuun Antti Tuomaisen uusimpaan (Synkkä niin kuin sydämeni). Se oli sellaista perinteistä, muttei sitten kuitenkaan.
VastaaPoistaOlen muuten todennut, että usein todella koukuttavat kirjat kuuluvat luokkaan viihde. Hyvin kirjoitettuja on helppo lukea ja tarina vie mennessään...
Minua on alkanut kovasti kiinnostaa Antti Tuomaisen tuotanto. Moni on sitä kehunut, joten ehkäpä uskaltaudun kirjallisen mukavuusalueeni ulkopuolelle. Tässä koukuttavimpien listassani onkin useita kirjallisuusgenrejä, joita en yleensä lue. Rohkea hyppy tuntemattomaan siis kannattaa. :)
PoistaNoista sinun mainitsemistasi minua on koukuttaneet Mielensäpahoittaja, Potterit ja Twilight. Mitä nyt äkisti tulee mieleen niin muita koukuttajia on olleet Sirpa Kähkösen Kuopio-sarja ja Susan Fletcherin Noidan rippi sekä Wally Lambin Dolores ja lentävä jalka.
VastaaPoistaKähköstä ja Fletcheriä pitäisikin kokeilla. Googlailin ja tuo Dolores ja lentävä jalka vaikuttaa mahtavalta piristykseltä syksyyn. Kiitos vinkistä! :)
PoistaMainio postaus. Itse koukutuin täysin Murakamin 1Q84-romaanin kahteen ensimmäiseen osaan. Myös Jennifer Eganin Sydäntorni on sellainen, jota oli vaikea laskea käsistään. Hmm, ja Anne B. Ragden Berliininpoppelit on koukuttava ja ihana.
VastaaPoistaTuo Murakami on etukäteiskauhistuttanut minua paksuudellaan. Katsotaan josko uskaltaudun sen pariin. :)
PoistaSydäntorni koukutti minutkin. Berliininpoppelit oli puolestaan minulle hieman nihkeä lukukokemus.
Paljon jäi koukuttaneita listan ulkopuolelle. Vaikeita alas laskettavia ovat olleet myös Timosen Aika mennyt palaa, Ervastin Jäähyväiset Einolle, Adichien Puolikas keltaista aurinkoa, Mazzarellan Juhlista kotiin, Austerin Sattumuksia Brooklynissa, Lundanin Viikkoja, kuukausia ja Gruenin Vettä elefanteille.
Joo, Potterit Twilightit Sookiet Nälkäpelit Gabaldonit Sandmanit Faunoidit, mitä näitä nyt on... :) Kunnon koukutus silloin tällöin on kyllä nautinnollinen kokemus vaikka saattaakin muuta elämää hankaloittaa. Saitte nyt kyllä Saran kanssa markkinoitua Kurjat mulle aika vakuuttavasti!
VastaaPoistaKunnon kirjakoukuttuminen on kyllä niin ihanaa. Kurjat kannattaa lukea ehdottomasti! Suosittelen sitä hieman lyhennettyä hieman alle tuhatsivuista versiota, missä kaikki osat on samassa kirjassa saumattomasti yhdessä.
PoistaMinulla on vahva taipumus koukuttua sarjoista :D Mainitsemiesi Twilightien ja Harry Pottereiden lisäksi ahmimisreaktion ovat aiheuttaneet mm. Kingin Musta torni-, Gabaldonin Matkantekijä- ja Untinen-Auelin Maan lapset -sarjat sekä tietysti Harrisin Sookie Stackhouset, Blytonin Viisikot jne... Yksittäisistä kirjoista voisin mainita mm. Zusakin Kirjavarkaan.
VastaaPoistaKingin Musta torni-sarjasta olen kuullut niin paljon hyvää, että täytyy kokeilla. Viisikoita en ole koskaan kokeillut, suunnitelmissa on yhteislukuprojekti lapsen kanssa. Kiitos vinkeistä! :)
PoistaTuohon Musta torni -sarjaan ilmestyy juuri tässä kuussa uusi osa Tuulen avain, joka sijoittuu 4. ja 5. osan väliin eli on osa 4,5. Vinkkinä vain mikäli aloitat lukuprojektin :)
PoistaKiitos vinkistä! Jossain vaiheessa varmastikin lukuprojekti edessä. :)
PoistaIhana postaus! Minullakin Potterit ovat olleet se koukuttavin sarja ja ne on tullut luettua useamman kerran putkeen. Viimeksi olen koukuttunut Susan Fletcherin Tummanhopeiseen mereen, joka oli pakko lukea lähes kerralla. Ja Jodi Picoultin Yhdeksäntoista minuuttia meni myös hujauksessa paksusta koostaan huolimatta :)
VastaaPoistaFletcher pitää korkata kyllä joku päivä. Kun vain osaisin päättää, mistä niistä aloittaisin. :)
PoistaPicoultin kirjat ovat myös olleet lukusuunnitelmissa. Hyvä saada virkistettyä muistia näillä vinkeillä. :)
Tuo Knut Hamsunin kirja kiehtoo minulla todella ja se löytyy hyllystänikin. Pitäisikin tarttua siihen pian, samoin Kurjat kiinnostaa. Pidin kovasti Stieg Larssonin trilogiasta.
VastaaPoistaHenning Mankellin kirjat ovat minulle koukuttajia, ei ole tarvinnut kertaakaan pettyä. Esim. Mankelin Daniel (suomeksi Tuulten poika) oli vahva ja koukuttava lukukokemus.
Veikkaisin että Nälkä voisi olla sinun kirjasi. Luehan! Ja Kurjat on ihan mahtava.
PoistaMankellia minun pitäisikin lukea enemmän. Pidin hurjasti Comedia infantil-romaanista, joka kertoo katulasten elämästä. Kirjan humaanius koukutti ja kosketti.
Todella kiva postaus! :)
VastaaPoistaNuorena muistan miten hulluna olin Harry Pottereihin, minulla oli jopa huoneeni ovessa kyltti "luen Harry Potteria, älä häiritse" :D Twilight koukutti myös todella pahasti, ja viimeistä osaa odotin todella hartaasti. Larssonin Millenium -trilogiaa luin yötä myöten, vei kertakaikkiaan mukanaan. Viimeisin koukutus oli Nälkäpeli jonka sain joululahjaksi. Luin varmaan kahdessa päivässä koko paksun yhteisniteen! Nyt odotan miten käy, kun postipoika tuo minulle näinä päivinä Haruki Murakamin IQ84 -järkäleen.. :)
Minullakin nuo kaikki sarjat jokaista osaa myöten luettuna. Ihania muistoja. :)
PoistaTulen ehdottomasti kurkkimaan jos postaat tuosta Murakamista. Ehkäpä itsekin sitten uskaltaudun järkäleen kimppuun. :)
Potterit koukuttivat minutkin, Nälkäpeli ei niinkään. Kolmas osa yhä lukematta, vaikka toisen osan lukemisesta on jo yli vuosi aikaa. Aloitin joskus lukea Miehet jotka vihaavat naisia, mutta se jäi kesken hyvin alussa, ei yhtään lähtenyt meitsille. Elokuvat olen nähnyt, ja hmm, olihan ne ihan katsottavia, mutta ei mitään ihmeellisiä.
VastaaPoistaMusta Torni by Stephen King, kyllä, koukuttavin kirjasarja ikinä. Luin seitsemän (osa aika paksujakin) kirjaa lähes putkeen muutamia vuosia sitten. Poikani Kevin oli minusta aika koukuttava, ja viimeisimpänä ihana Tuulen varjo. =D
Nälkäpeleistä minut koukutti kunnolla ensimmäinen osa. Toisessa osassa sain odottaa kirjan puoliväliin asti ennen kuin juoni alkoi taas vetää. Kolmas oli sitten koukutukseltaan heikoin mutta tuli kuitenkin luettua.
PoistaOnneksi koukuttavia kirjasarjoja on vielä edessä, tuohon Mustaan Torniin täytyypi tutustua. Tuulen varjoa käytin lohtukirjana Potter-vieroitusoireisiin. Tepsi. :)